Veľa terénnych motorových vozidiel sa u nás pohybuje bez prijateľného odôvodnenia. Ide o nelegálny motorizmus off-road. Rybári, poľovníci a iní bežne jazdia tam, kde nesmú. Takéto jednanie je v rozpore so zákonom a spadá do kategórie ilegálneho terénneho motorizmu. Nadšenci off-roadu v Turci sú dobre organizovaní a zdevastované porasty, lesné cestičky, či lúky sa pravidelne objavujú ako keby náhodou, po daždi, čo je jasný dôkaz vyhľadávania ťažko zjazditeľného terénu. Nelegálnosť svojho chovania sami často pripúšťajú tým, že chcú ostávať v anonymite, nepoužívaním registračného čísla motorového vozidla, či nočnými jazdami, ktoré sú pre lesnú zver, ktorá má zvýšenú aktivitu práve v noci, najfatálnejšie.
Po nájazdoch off-roadistov v teréne ostávajú vyjazdené koľaje, odpadky, zničený porast a vytečený olej na vodných plochách, či stojacich kalužiach.
Za občasných páchateľov priestupkov, prípadne trestných činov spojených s ilegálnym off-roadom možno považovať desiatky občanov z blízkeho okolia. V drvivej väčšine sa jedná o vekovú kategóriu 20-40 rokov. Ilegálny motoristi sú aj vodiči štvorkoliek, motoriek, džípov, ktorí si cez cudziu lúku skracujú cestu ku svojej chate, ale aj motivovaný jazdec, ktorý off-road považuje za životný štýl a ktorého technické schopnosti vedú k závažným prehreškom. Sú ale aj jazdci, ktorí vnímajú svoj stroj ako prostriedok k výletom, ktorého cieľom primárne nie je športový výkon alebo provokácia. Predpokladá sa, že táto skupina je dotknutá paušálnym odsudkom offroadu, pretože sa podľa vlastného názoru chová umiernene.
Nepovolená športová jazda na terénnych vozidlách je extrémnym prejavom ilegálneho motorizmu. Neplní prepravnú funkciu, koná sa výhradne pre samotný zážitok z jazdy. Toho je veľakrát dosahované agresívnym jazdným štýlom a mimoriadnou, častokrát zámerne zvyšovanou hlučnosťou. Tieto a ďalšie prejavy zväčšujú rozsah škôd proti zákonu, prírodnému prostrediu i etike a prekračujú mieru tolerancie.
Nepovolená prítomnosť motorového vozidla v prírode je priestupkom, prípadne trestným činom. Priame dopady pokojnej jazdy po poľnej ceste sú neporovnateľne menšie, než dopady divokej jazdy voľným terénom, vybiehanie do kopcovitého terénu, či po lesnej ceste.
Športový off-road je individuálnou zábavou s výnimočnými nárokmi na prostredie, ktoré má svoje vlastné potreby a je užívané pre dlhú radu ďalších aktivít, z ktorých časť sa deje vo verejnom záujme a sú hájené zákonom. Zásahy do technického stavu vozidla a porušovanie pravidiel prevádzky robia z offroadu nežiaducu aktivitu nie pre nepochopenie spoločnosti, ale kvôli neprijateľnému chovaniu jeho priaznivcov. Zložité stíhanie priestupkov podporuje asociálne prejavy priaznivcov offroadu a prispieva ku všeobecne kritizovanej neschopnosti rešpektovať.
Čo je na offroade teda zlé?
- neodôvodnené zaťažovanie prírody extrémnym hlukom, zvlášť v prípade neoprávnených zásahov do technického stavu vozidla
- neodôvodnené ničenie biotopov, vyrušovanie zvierat
- neodôvodnené agresívne správanie vodičov offroadu
- neodôvodnené nároky na anonymitu, nočné jazdy a jazdy bez registračných čísiel
- narušovanie prírodného prostredia mimoriadne rušivou formou ľudskej prítomnosti, zvlášť pri jazdách cez mokrade, potoky, cez prirodzené lúky, atd. (citlivá vegetácia, úkryty zvierat, hniezdiská)
- poškodzovanie práv vlastníkov a oprávnených užívateľov nehnuteľností.
- obťažovanie a ohrozovanie návštevníkov prírody
- mentalita bezohľadného presadzovania vlastného záujmu na úkor zákona, zákonov prírody a spoločenských noriem.
Zákaz vjazdu neurčuje značka, ale zákon. Chýbajúca značka neznamená, že je vjazd povolený. Jazda mimo cesty a niektoré poľné cesty nie je až na výnimky možná. Ignoráciou spoločenských pravidiel rozširuješ rady neprispôsobivých občanov.
Ako sa zachovať?
Tieto vozidlá porušujú okrem iných zákonov aj lesný zákon. Nebojte sa posielať podnety na políciu – na podnet potrebujete fotku a lokalizáciu (najlepšie GPS) vozidla a popis situácie. V podnete žiadajte, aby vás polícia ďalej informovala o vyšetrovaní.
Kde majú teda jazdiť?
Budúci kupca motorového vozidla, ktorý by chcel využívať auto na off-road, MUSÍ BYŤ INTELEKTOVO NA TAKOM STUPNI ZRELOSTI, aby si dokázal uvedomiť stav dostupnosti legálnych miest na jazdenie. Prípadný nízky počet takýchto lokalít ho neoprávňuje vyhľadávať voľnú, nočnú a agresívnu jazdu svahmi.
Pozri aj:
Zaujímavé, že média zaujíma „nelagálny offrodad“. A čo to je ten nelegálny offorad. Podľa definície je offroad jazda mimo ciest 1. triedy. Takže ak sa bavíme o jazde v chránených oblastiach tak poďme postupne. Ťažba a klčovanie lesa. Samé ťažké stroje, ktoré už dávno nezodpovedajú normám EÚ v rámci technickej spôsobilosti. Všade samý olej, odpadky a pod. Ale to nikomu nevadí. Zničené cesty, ktoré nikto nikdy nevráti do pôvodného stavu. A z týchto ciest popr. zvážnic sa robia protipožiarne cesty.
Samozrejme, je to odsúdeniahodné. Ešte by bolo treba hovoriť aj o motorkároch, čo lietajú často i po hrebeňoch Malej Fatry. Žiaľ, problematika je širšia. Pod ilegálny motorizmus za daného právneho stavu spadajú aj slušní turisti, ktorí si chcú s deťmi urobiť napríklad výlet na chatu pod Borišovom a na príjazd využijú cestu Belianskou alebo Necpalskou dolinou. Nikomu neublížia, nič z prírody nepoškodia, nanajvýš ak poškodia svoje auto na ceste rozbitej permanentnou prevádzkou ťažkých mechanizmov. A myslím, že každý, kto chodí do našej ešte stále miestami aj krásnej prírody, dobre vie, že najviac naše hory poškodzujú samotní vlastníci a užívatelia lesov a to žiaľ legálnou, ale brutálnou a bezohľadnou ťažbou dreva. Človeku je do revu, keď vidí rozbité, zdevastované celé svahy lesov i horských lúk, rozryté kolesami ťažkých strojov niekedy aj do metrovej hĺbky, vydrancované, zúbožené. Nečudujte sa, že keď to vidí borec zo štvorkolky, pripadá si so svojím pirátskym jazdením ako neškodný milovník prírody…
Mily autor clanku,je pekne ze hajite prirodu.ale pozrite sa riadne v lesoch kdo najviac devastuje lesy! Su to majtelia urbarnici a statne lesy tie holovyruby co sa deju viac nicia prirodu.tazi sa viac dreva ako sa posadi novych stromov-vidno to v lesoch a vidno to aj na nasich cestach kolko zdravych stromov vyvazame do EU za nizku cenu!skuste najprv utocit na tych najvacsich poskodzovatelov nasej prirody ktorym ide len o zisk.
A nehadzte vsetkych vlastnikov terennych aut do jedneho vreca, aj ja som jednym z nich je pravda ze ja osobne nejazdim do prirody a auto mam skor preto lebo sa mi take auto paci a ak mate svoj existencny problem a take auto si nemozte dovolit tak nekydajte na vsetkych su medzi nami aj slusni ludia ktory idu do terenu len na povolenu a vopred nahlasenu akciu!pripadne silne terenne auto pouzivame na pracu,tahanie tazkych privesov.
A ked sme pri niceni prirody pozrite sa kolko cykloturistov dokaze „vyrobit“ cestu v biotopoch pri ich bezohladnych jazdach a zjazdoch,kolko „obdivovatelov-turistov prirody“ vynesie kila potravin na horu ale odpadky vaziace niekolko gramov nedokazu odniest do najblizsieho smetneho kosa napr obce.to pisem z vlastnej skusenosti ked som bol v prirode na vlastne oci som videl ako nastylovany tazky turisti odhadzovali konzervy a igelitove sacky na zem do krikov a atd.
A kolki pani ochranari prirody chodia peso v prirode,videl som ich vela co sa vozili tiez v terennych autach a okolo ciernej skladky sli a tvarili sa ze ju nevidia.
Osobne mam rad prirodu nenicim ju a vediem aj svoje deti tak aby si vazili nasu krasnu prirodu a mam takyto navrh,bolo by dobre to predniest aj poslancom mesta Martin,Vrutok a okolitych obci: co tak vytvorit miesto napr.byvaly tankodrom kde to je celkom znicene od vojska pripadne iny pozemok mesta ktory je clenity a neda sa vyuzit na vystavbu pripadne byvaly lom a tam vytvorit pre nadsencov offroadu okruh kde by si mohli zmerat sily,odvahu a prisli by na svoje.tym by potom nejazdili do volnej prirody,neporusovali zakon,o areal by sa starali a nepotrebovali by jazdit vo volnej prirode.
myslim ze by to bol rozumny kompromis.
Ide vo svete a EU taketo arealy existuju a co myslite preco asi?
Ale u nas to asi neprejde lebo sa „urciti“ ludia na tom nenabalia a nemali by z toho take zisky,ze?
autor ked tu mas taketo premudrele reci co tak zisit ako to realne je a nepsiat len svoje chore predstavy a o danej problematike vies velke nic … co tak najprv torsku podiskutvoat s ludmi ktory do toho vidia a nie si pisat len kraviny . kedze toto je len dalsi subjektivny zakomplexovany zlanok co tak sa sa stretnuta napisat clanok ako to realne je co ? ak mas trosku sudnosti tak reaguj na mna a ked si uz zacal tak to aj dokoncy poriadne .
aak byysme diskutovaaali taaak ako ppisess, dlaeko by ssme sa nedoddsali.. najprv sa nauc komunikovat, gramatiku, stylistiku a potom, hraj sachy, zvysuj si logicke myslenie a rozum vseobecne a potom mozno.
ako je to realne? tak, ako na tych fotkach ;)
http://m.denik.cz/tachovsky_denik/c/stopy-po-terennich-vozech-obsadili-vzacni-obojzivelnici-20150511.html
Skuste si precitat aj tento link ci ste na jednej strane alebo druhej.
A nebolo by zle ten nas byvaly vojensky areal na stranach tiez vyuzit na obcasne jazdenie terenom,ked nam to tam uz vojenska technika „pripravila“ za tie roky.
Je to stret sprostého zákona s nevôlou ludí to rešpekotvať z (podľa mňa) objedtívných dôvodov. Všetci sme vyrastli tak že sme chodili do prírody všetkými možnými prostriedkami. Argumentovať s tým že to zničí lesné a poľné cesty ukazuje na nekompetentnosť, nakoľko štvorkolky ani Off-road fanúšici nejazdia tam s najväčšími ani s najťažšími dopravnými prostriedkami, to auto alebo štvorka keď prejde po mokrej tráve a to prehrabe pre prírodu nič nie je, do týždňa alebo dvoch je to ako pred tým. Ten čo už bol v lese vie ako vyzerá keď stádo diviakov hľadajú potravu, je to ako keby to poorali, no nie len po dvoch pásoch, ale ako na futbalovom ihrisku. Po takto prehrabanej zeme ani traktor neprejde, také sú tam jamy. No nejako tá príroda už dlhšiu dobu to zvláda.
Preto si myslím že malo by platiť „žiť a nechať žiť“. Les nepatrí len poľovníkom, aj keď by sa im to páčilo, preto tak radi sa odvolávajú na ten zákon.
Všetko super, až na tých cykloturistov – to snáď nemyslíš vážne.
článok je jednostranný a značne pritiahnutý za vlasy. Samozrejme, že sa nájde kopec primitívov, ktorí ryjú lúky a jazdia po lesoch bezohľadne. Ale pomalá kľudná jazda nijako nenarúša biotop. V našej krajine je hustota osídlenia taká značná, že divoká zver je na prítomnosť človeka a strojov navyknutá. Mne chodí bežne vysoká zver až k domu a svoju bezpečnostnú vzdialenosť má cca. 5 m. To isté bežne zažívam v lese (som člen predstavenstva urbáru) vysoká zver pri stretnutí s autom idúcim ustálenou pomalou rýchlosťou sa nenechá vôbec rušiť (keď idem na koni som schopný sa takmer vmiešať do stáda). Motorky v lese tiež nemám rád, ale skôr preto, že narúšajú kľud a pohodu v lese, ale vyplašená zver si odbehne pár desiatok metrov a pasie sa ďalej. Mimochodom, keby sme mali v lesoch prirodzených predátorov, ako napríklad vlky tiež by ju trochu popreháňali. To čo tu prezentuje autor článku považujem to za rovnaký extremizmus, ako to čo páchajú niektorý bezohľadný primitívi v našich lesoch a hrubú neznalosť psychiky a správania sa divokých a hlavne stáda žijúcich zvierat .
ano, clanok je jednostranny a poukazuje hlavne na tych “ primitívov, ktorí ryjú lúky a jazdia po lesoch bezohľadne“, ako si spominal.
Práveže článok, mi vyznieva, že každý kto má terénne auto je primitív, čo nerešpektuje prírodu. Všetci do jedného vreca.